آخرین عناوین
پربیننده ترین عناوین
|
رواج «مبدل پوشی» در سینمای ایران ؛ مردان در سینمای ایران جای زنان را میگیرند؟/ خطر هندی شدن سینمای ایران! + تصاویر
البته بایدگفت که مبدل پوشی به عنوان پوشیدن لباس جنس مخالف چیز تازهای نیست.مساله اساسی در این زمینه رواج آن است. گرچه بیشتر این موارد در سریالها و فیلمهای طنز صورت گرفته است اما در همین موارد نیز مخاطب به خوبی متوجه مبدل پوشی در سینمای ایران شده است.
شمال نیوز: سینمای ایران از حیث سنت شکنی و شکستن تابوهای مختلف همواره پر حرف و حدیث بوده است. درواقع شاید باید اینگونه گفت که سینمای ایران حیات و گاها بالندگی خود را در چالش و برهم زدن عرف جامعه دیده و می بیند. « دختر ایرونی» هنجار خواستگاری آقایان از خانمها را می شکست، یکی از همین موارد بود که به سبب سوژه چالشبرانگیزش تا حدودی مورد توجه قرار گرفت. جدال سینماگران با مسائل عرف جامعه به خلق آثار مختلفی انجامیده است. اما همواره یکی از این جدال ها ایفای نقش زنانه توسط مردان سینمای ایران یا همان «مبدل پوشی» بوده است.
زن پوشي در سينماي اين روزها، گاهي با نوعي سطحي نگري و لودگي همراه است و تنها براي خنداندن تماشاگر به کار مي رود که اتفاقا نمونه اش در سينما زياد است. زن پوشي مجيد صالحي در شاخه گلي براي عروس، جواد رضويان در کلاهي براي باران، سپند اميرسليماني در کلاه گيس و نادر سليماني در پسر تهراني ازجمله موارد سطحي نگر هستند که تنها براي خلق تصويري لوده گونه شکل گرفته اند.البته در مواردي نيز نقش آفريني هايي را شاهديم که با توجه به ضرورت هاي موقعيتي درام، بازيگران مرد را در هيبتي زنانه مي نشاند.اين کارکرد را در سينماي ايران فقط اکبر عبدي و در فيلم آدم برفي نشان داده است.
شاید جنجالی ترین این موارد فیلم « آدم برفی» بود. فیلمی که در آن اکبر عبدی در دو نقش متفاوت ظاهر شد و همین مساله سبب شد تا اکران این فیلم با فروش بالایی همراه شود.
گریم محسن تنابده در سریال «ابله» البته بایدگفت که مبدل پوشی به عنوان پوشیدن لباس جنس مخالف چیز تازهای نیست.مساله اساسی در این زمینه رواج آن است. گرچه بیشتر این موارد در سریالها و فیلمهای طنز صورت گرفته است اما در همین موارد نیز مخاطب به خوبی متوجه مبدل پوشی در سینمای ایران شده است. درواقع چالش بازیگر در مبدل پوشی با نقش خود این نیست که بازی خود را در راستای تاثیرگذارتر کردن اثر ارائه دهد بلکه بازیگر در تلاش است که خود را هر چه بیشتر به کاراکتر زنانه شبیه کند. همین شباهت بیشتر بازیگر را به سمت ادا و اطوارهای زنانه سوق می دهد تا ارائه یک بازی حرفهای. از این رو به نظر میرسد که تسری بیشتر چنین روندی سینمای ایران را بیشتر به سمت سینمای ادا و اطوارها سوق دهد؛ سینمایی که سینمای هند به آن معروف است. درواقع خطر هندی شدن سینمای ایران در این زمینه نیز وجود دارد. اکبر عبدی و فرهاد اصلانی در نمایی از فیلم «خوابزدهها» شاید در این روند برخی بگویند که مبدل پوشی به نوعی انتقاد و اعتراض سینمای ایران است که سعی می کند محدودیتهای خود را بازگو کند اما با نگاهی به بازی بازیگران در فیلمهایی که نام برده شد به خوبی میتوان این مساله را نفی کرد. نوع شخصیت و تحرکات بازیگران در فیلمها به صورتی نبوده است که بازیگر مرد به جای بازیگر زن کاربرد داشته باشد. بلکه هدف بیشتر در اعطای نقشهای زنانه به مردان متفاوت بودن و اهداف تجاری بوده است. اکبر عبدی در نمایی از فیلم «خوابم میاد» مبدل پوشی هر چه باشد در ذات خود یک ماهیت مردانه دارد که مخاطب نمیتواند آنرا از خود دور کند. همین ماهیت مردانه سبب می شود که مخاطب نیز به طور جدی به این نوع آثار ننگرد. با توجه به این موارد کاربرد مبدل پوشی هم در سینمای ایران همواره باید حفظ شود. ایمیل مستقیم : info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
working();
|
working();
|
« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما » هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد